Proprietăţile Ordinului Canonic Premonstratens apaținând de Biserica Romano-Catolică, între care şi Băile Felix, au fost confiscate de statul român în 1948, care le-a dat spre administrare în parte lui Florin Serac, patronul societăţii Turism Felix, fostul prefect PSD al Bihorului. Iar pentru ca furăciunea să nu fie tulburată de Ordin, statul a adus SRI – pe care l-a cadorisit cu vile şi terenuri – ca gardian pe moşia furată.
CORNEL IVANCIUC

În perioada interbelică, Judecătoria Oradea a dispus rectificarea Cartei Funduare şi înlocuirea inscripţiunii existente “Ordinul Premonstratens“ cu aceea de “Statul Român“.
Recursurile au fost pierdute înainte de 1940, iar în 1955 dosarul încă nu era soluţionat şi se mai judeca în instanţele comuniste. Atâta doar că dosarul din 1955 a fost făcut pierdut, iar actualele instanţe repetă la nesfârşit aceeaşi litanie idioată că averile premonstratensilor au fost transferate, dintr-un condei, hrăpăreţului stat român încă înainte de marile confiscări comuniste. Cititorul va trage concluzia că nu numai comuniştii au furat pe rupte, ci şi liberalii lui Tătărăscu sau naţionaliştii lui Goga şi Cuza, şi că în Regat se fura pe rupte încă din perioada burghezo-moşierească, ceea ce cam aşa şi este.
În calitate de procuror care n-a profesat în comunism, premierul Victor Ponta promite să retrocedeze în natură, până în 2016, proprietățile confiscate de comuniști. În 2016 Victor Ponta nu va mai fi premier, apoi, natura nu este generoasă cu el ca premier, întrucât lucrează din răsputeri în dauna principiului restitutio in integrum. Statul comunist a confiscat averile proprietarilor, iar când, după revoluție, păgubiții au început să articuleze primele pretenții de restituire a bunurilor, acestea erau deja transferate din patrimoniul Gospodăriei de Partid în cel al Regiei Autonome Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS). Pentru a speria petenții mai insistenți, Guvernul a transmis bunurile din administrarea RAAPPS în cea a SRI.
Așa se face că prin HG nr. 253 din 10 aprilie 1996, cabinetul Văcăroiu a transmis SRI, fără plată, vila nr. 9 și terenul aferent de la Băile Felix. Primul lucru pe care l-a făcut SRI a fost să transforme bunul furat, luat pe ochi frumoși și spălat politic, în unitate militară; al doilea, să pună pe unitate toate avertismentele care țin întrebările pe tușă, azi în numele NATO. UM 0929 este noul cod al furăciunii euroatlantice, și această unitate face parte din salba de spa-uri destinate staff-ului SRI. Noul proprietar este pregătit să facă față tuturor tracasărilor juridice la care l-ar supune păgubitul. Acesta este un ordin catolic care a umplut Europa Centrală de mănăstiri, școli și stabilimente publice.
Reprezentanții ordinului catolic dau în judecată SRI și pierd pe toată linia. Dosarul 87/P/2012 s-a aflat până pe 23 aprilie 2013 pe rolul Secției parchetelor militare a Parchetului de pe lângă ÎCCJ, când s-a dat soluția de NUP. La proces, instanța a admis o cerere de intervenție în interes propriu formulată de SRI. Un făptuitor anonim din componența Oficiului Juridic al SRI, recte UM 0198, a falsificat istoria subscrisului ordin catolic, comunicând informații false, conform cărora nici un ordin catolic nu avea personalitate juridică și, ca urmare, “nu putea nici să dețină proprietăți”. Conform logicii euroatlantice de pe țărmurile Dâmboviței a SRI, un creator de proprietăți nu poate deține ceea ce a creat, dacă SRI îi contestă personalitatea juridică.
Or, SRI încearcă să justifice dreptul asupra unor proprietăți catolice prin prisma drepturilor bisericii majoritare: “Menționăm că prin dispozițiile art. 21 din Legea 54/1928 sunt recunoscute cultele religioase ce funcționau pe lângă Biserica Ortodoxă din România perioadei respective, acest ordin sau alte modalități de organizare a acestora nefiind recunoscute ori reglementate prin dispozițiile prezentei legi”. Deși SRI s-a angajat să protejeze valorile democratice și să promoveze interesele naționale ale României și ale aliaților săi pentru realizarea securității naționale, să asigure respectarea drepturilor și libertăților cetățenilor și să apere statul de drept, cel puțin în acest caz comite abuzuri demne de renumele fostei Securități.
Astfel, Oficiul Juridic al SRI, recte UM 0198, se face vinovat de săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor având drept consecință obținerea pentru altul a unui avantaj patrimonial; de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor; de abuz în serviciu prin îngrădirea unor drepturi; de comunicare de informații false prin fals material în înscrisuri oficiale, comis de un făptuitor anonim, care cu rea-credință vrea să manipuleze sau să inducă în eroare organele competente. SRI avea toate informațiile că dobândește un bun furat, dovedind lipsa de bună-credință în 1996, când Guvernul Văcăroiu a emis Hotărârea.
SRI pretinde că decretul de expropriere nu poate constitui o dovadă a existenței identității între imobilul aflat în administrarea sa și cel revendicat de către ordinul catolic în cauză, iar aici îi întind o mână de ajutor Arhivele Naționale, care au decis, prin nota nr. 723/14.01.2008, semnată de fostul director Dorin Dobrincu: “Comisia (de avizare a inventarelor – n.r.) propune ca anexele care însoțesc Decretele de Expropriere să nu fie date în cercetare, întrucât ele conțin tabele cu persoanele expropriate și imobilele care au aparținut acestora, documente care pot fi folosite ca acte juridice pentru reconstituirea dreptului de proprietate”.
HG nr. 253 nu a fost publicată niciodată în Monitor, fără să fie menționată în nici un repertoriu legislativ. Potrivit răspunsului Secretariatului General al Guvernului cu nr. 20/19739/06.09.2011, acest document este clasificat, ținând de structura de securitate a Secretariatului. Or, în acest context, o asemenea HG este ilegală și neconstituțională, încălcând art. 44 din Constituție, potrivit căruia dreptul de proprietate, precum și creanțele asupra statului sunt garantate, la fel și modalitățile prin care se dobândește dreptul de proprietate publică.
Un rol nefast în toată această odisee l-a avut Ilie Bolojan membru de vază al PNL cu funcții în conducerea central a partidului, prefectul județului Bihor între 2005-2007 și primarul Oradei între 2008-2020, actual președinte al Consiliului Județean Bihor în urma alegerilor locale din iunie 2024. Comisia Specială pentru Acordarea Despăgubirilor de pe lângă Agenția Naținală pentru Restituirea Proprietăților a eliberat un document care a dovedit colaborarea dintre Ilie Bolojan și SRI în cazul proprietăților invocate de Ordinul Premonstratens.
În dosarul de la SRI se află inclusiv cererea de rectificare a cărții funciare depusă de Ilie Bolojan. Numai că, din perspectiva statului român, Bolojan a adus prejudicii grave României. În încercarea sa de a opri procesul de restituție al Ordinului, a reușit involuntar să facă un bine acestuia. Prin rectificarea cerută la sugestia SRI, Bolojan a șters dreptul de proprietate al statului român și a restaurat o înscriere care fusese deja eliminată de autoritățile maghiare în 1941, în timpul Diktatului de la Viena.
Astfel, pe lângă uzurparea funcției, a adus prejudicii statului român, deoarece de atunci, Unitatea Administrativ Teritorială Oradea folosește imobilul fără niciun temei legal. Acest lucru este dovedit și de dr. ing. Botond- József Rákossy în cartea sa “101 încheieri de carte funciară”, unde expune neregulile și ilegalitățile legate de această situație. De altfel, B.-J. Rákossy a fost pentru o perioadă director general adjunct la Agenția Națională pentru Cadastru și Publicitate Imobiliară din București.
Mai mult, anul trecut, primarul Oradei, Florin-Alin Birta, a depus o cerere de finanțare de 20 de milioane de euro pentru renovarea clădirii bisericii, casei călugărești, mănăstirii și Liceului Eminescu – imobile care sunt proprietatea tabulară a Ordinului Premonstratens din Oradea. Este de-a dreptul ironic cum, în toată presa bihoreană, se trâmbițează faptul că premonstratensii „au pierdut liceul”, dar acest bun va fi renovat din bani publici pentru o proprietate care nu aparține statului, ci Ordinului Premonstratens.
Situația este și mai absurdă având în vedere că întregul corp de clădire este în proprietatea premonstratensilor încă din 1941, fapt cunoscut foarte bine de autoritățile locale, dar pe care îl ignoră complet. Renovarea este folosită ca o scuză pentru a suprima dreptul de proprietate al Ordinului Premonstratens, însă acest plan este în contradicție cu principiul statului de drept și Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2092 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un regim general de condiționalitate pentru protecția bugetului Uniunii. Acest regulament leagă accesul la fondurile europene de respectarea statului de drept de către statele membre.
Conform acestui regulament, fondurile UE pot fi suspendate sau reduse dacă un stat membru încalcă principiile statului de drept, iar aceste încălcări afectează sau riscă să afecteze gestiunea financiară a bugetului Uniunii. Prin renovare, nu poți păstra furtul – imobilul va trebui restituit renovat, și va trebui plătită și o despăgubire substanțială pentru lipsa de folosință.
Mai mult, se aduce și un prejudiciu statului, pentru că, deși autoritățile locale știu că proprietatea nu le aparține, în loc să o restituie, au ales să o renoveze pe bani publici. Acest lucru ar putea fi văzut ca un aspect pozitiv, având în vedere că Ordinul Premonstratens va primi imobilul renovat, însă, pe lângă aceasta, statul va fi obligat să plătească și despăgubiri de alte zeci de milioane de euro pentru lipsa de folosință. În atari circumstanțe, mai poate oare, Ilie Bolojan să fie viitorul premier al României, așa cum clamează diverși lideri de opinie sau demnitari publici, când lasă în urmă în municipiul Oradea și județul Bihor o moștenire și penală și dezastruoasă?